En varierad kundgrupp med både små och stora företag underlättade när pandemin slog till. Många marknadsplatser försvann medan andra ökade sin efterfrågan.
Flaskor & Burkar är grossister av förpackningsglas till livsmedelsproducenter i hela Norden. Det familjeägda företaget har nu i drygt tjugo år levererat förpackningar för främst livsmedel, medicin och kosmetika. Man har sin verksamhet i Eslöv där livsmedelsproduktion länge varit en viktig del av näringslivet, inte minst genom välkända Felix.
Fr v: Louise Sandgren, Martin Sandgren, Josefine Sandgren och Niels Sandgren.
Spira – ett bollplank för en långsiktig strategi
Likt många mindre företag håller Flaskor & Burkar ett högt tempo för att hantera det dagliga, och det kan vara svårt att hitta tid för det framåtriktade, mer strategiska arbetet. Niels Sandgren, företagets VD, fick tips om projektet Spira via Sparbanken Skåne och såg att här fanns en möjlighet att få ett stöd att tänka långsiktigt och att dokumentera en strategi:
”När man har mycket att göra är det lätt att man låter det långsiktiga vänta, men vi behöver hålla fokus, och det är bra att få in någon utifrån som hjälper oss med det. I Spira har vi fått ett bra stöd och ett bollplank, vi har blickat framåt och fått ner våra tankar på papper.”
Varierad kundgrupp minskade sårbarheten och gav ökad försäljning
För ett företag som säljer förpackningar är logistiken otroligt viktig. Allt ska finnas på plats i rätt tid, och det har varit en utmaning under pandemin. Vissa priser har skenat och vissa produkter har varit svåra att få tag i.
För Flaskor & Burkar har det varit en fördel att ha en varierad kundgrupp. Leveranser till flera marknadsplatser, som restauranger, gick tydligt ner under pandemin men i gengäld ökade beställningarna till större kunder, som butiker.
”Det har varit ett hårt arbete, men vi har trixat oss fram och klarat oss bra. Försäljningen har ökat något, mycket tack vare att de större kunderna har köpt mer. Vi har ett stort kontaktnät och högt förtroende hos både kunder och leverantörer”.
Nya grepp för försäljning och ökad effektivitet i framtidsstrategin
En del av strategin framåt är att jobba mer med försäljning. Det handlar bland annat om att utforma ett erbjudande för en ny typ av abonnemang och att utveckla en e-tjänst. Man räknar med att ha en e-portal uppe i januari. Större förväntade volymer kräver större lager och Flaskor & Burkar har nyligen fått en bit mark godkänd för bygge av ett nytt stort lager i närheten av Eslöv. Lagret blir dubbelt så stort som det man nu har, och förhoppningen är att kunna börja bygga om ett halvår.
Våra försäljningsmodeller ska vara flexibla och passa både små och stora kunder
”Strategin är att öka försäljningen till större kunder och det kommer att kräva mer utrymme och ökad effektivitet. Vi ska ha bra koll på vårt flöde, ha rätt grejor på rätt ställe. När det gäller kommande försäljningsmodeller ska de vara flexibla och passa både stora och små kunder, som de mindre mikrobryggerierna. De småskaliga producenterna ska kunna fortsätta att handla av oss i olika volymer. Det är en styrka att ha en bra mix av stora och små kunder.”
Flaskor & Burkar är nöjda med stödet man får genom Spira. De hade sedan tidigare tankar och idéer om framtiden men ser nu fram emot att kunna jobba utifrån en mer genomtänkt och dokumenterad strategi.
Läs mer om Flaskor & Burkar
Läs mer om Spira
Kontakt på IUC Syd: Pia Holmberg,
Huvudfinansiärer Spira: Region Skåne och Europeiska regionala utvecklingsfonden
Medfinansiärer Spira: Helsingborgs Stad, Kristianstads kommun, Lunds kommun, AWA, Sparbanken Skåne och KPMG. Utöver detta stöttas projektet av Almi i styrgruppen.