Att skydda sina immateriella värden är att investera i säkerhet, att lättare attrahera investerare, att skydda sin forskning och utveckling.
Större företag har i de flesta fall goda möjligheter att investera tid och pengar i ”risk management” och i patent. Under det första av tre seminarier med experter från AWA, den 9 november, fick vi insikter i vikten av att skydda företagets värden och hur även mindre företag kan lägga upp sin strategi för att investera tid och pengar på de viktigaste och mest effektiva skydden.
Ett gott råd från seminariets föreläsare, Anders Isaksson, var att tänka på vad man delar med sina leverantörer och kunder. Hur använder de ert varumärke? Har ni kontroll? Vilka produkter är viktigast att skydda? I vilka geografiska områden?
Det stärker både oss som företag och vår position på marknaden
En reflektion från en av deltagarna på seminariet, Magnus Larsson, Chief Business Development Officer på LARSSON Sweden®:
”Vi ser betydelsen av att ha en övergripande IP-strategi och seminariet med AWA bekräftade vikten av att verkligen tänka igenom och dokumentera strategin. Det stärker både oss som företag och vår position på marknaden.”
Snart är det dags för seriens avslutande seminarium:
8 december, kl 09.00 – 11.00
Vad är ett varumärke och design, vad kan man skydda och hur tillför det värde till bolaget? Vad är affärshemligheter och upphovsrätt och hur bör man hantera dessa för att skapa värde? – Sara Söderling, Attorney at Law
Klicka upp förberedande frågor här som ger underlag för intressanta diskussioner under träffarna.
KONTAKT: Camilla Dahlin, , 0761-85 81 68
ANMÄLAN: Camilla Dahlin, IUC Syd:
Antalet platser är begränsat.
Seminarierna är kostnadsfria och erbjuds inom ramen för projektet Spira Skåne med huvudfinansiering från Region Skåne och Europeiska regionala utvecklingsfonden. Läs mer om Spira Skåne här.