Mossagården Eko AB önskade en digital plattform som skulle fungera som en multiarena. Med DigIT Hubs experthjälp fick företaget testa idén om en lösning som kan knyta samman alla verksamhetsdelar och förenkla för såväl leverantörer som kunder. Nu inleder Mossagården nästa etapp där det färdiga resultatet sjösätts senare i år.
På Mossagården i Veberöd har det odlats ekologiskt sedan 1985. Här startades Sveriges första prenumerationstjänst på grönsaker av Ebba-Maria Olson, VD. Förutom jordbruk och näthandel skapas – dels en miljövänlig fysisk mötesplats för bland annat events, café, workshops, yoga och konferens – dels ett kunskapscenter kring odling och förädling av hampa.
I dagsläget sköts större delen av administrationen tämligen manuellt, men önskan är en smidig lösning som innefattar allt ifrån webbshop och lagerhantering till bokningssystem och kassafunktion. För att göra Mossagården redo för effektivare drift av verksamheten, med framtida expansion i åtanke, har företaget fått hjälp med digitalisering genom DigIT Hubs Missionsprogram. Med utgångspunkt i företagets önskemål om flexibilitet och skalbarhet har en testbädd med några av funktionerna skapats. Insatsen har dessutom innefattat en grundlig kartläggning med hjälp av Mind the Gap där man tittat på affärsmodellen i ljuset av Globala målen. Ebba-Maria Olson är mycket nöjd med mission och resultatet matchar förväntningarna.
Det är otroligt värdefullt med projektmedel och stöd. Jag vet inte om vi hade kunnat utvecklas utan de insatser vi hittills fått ta del av. Att vara med i projekt är en möjliggörare för ett litet företag som vårt. Alla är väldigt engagerade och vill att vi ska lyckas.”
DigIT Hub hjälper SME-företag och offentlig sektor i södra Sverige att digitalisera. Digitalisering används som motor för att skapa hållbara och effektiva arbetsmetoder, stärkt konkurrenskraft och bättre anpassade tjänster som möter förväntningarna från kunder, medarbetare och medborgare som blir alltmer digitala.
Blir en organisation utvald till Missionsprogrammet arbetar DigIT Hubs team och nätverk av partners tillsammans med kandidaten under cirka sex månader för att förverkliga organisationens digitaliseringsidé. Resultatet blir en konkret digital insats som implementeras i organisationen.