Enligt rapporten Ungas Arbetsmarknadskunskap 2025, som bygger på svar från över 37 000 elever i Sverige, svarar hela 44 procent “kanske” på frågan om de kan tänka sig jobba inom industrin.
Det är inte ett nej – det är en dörr som står på glänt.
Vi pratade med Camilla Dahlin, tf vd på IUC Syd, om hur företag kan ta vara på det där kanske. Och om varför Arbetsmarknadskunskap Skåne är ett konkret sätt att säkra framtidens kompetens – redan i dag.
Vad betyder det när så många unga säger “kanske” till industrin?
Det betyder att vi har en chans. Ett “kanske” är inte ett nej – det är en öppning. Rapporten visar tydligt att intresset finns, men att många unga har en begränsad bild av vad industrin faktiskt är i dag. De ser inte människorna, tekniken, möjligheterna – och de ser sällan sig själva i den bilden.
Därför behöver vi kliva in tidigare, innan valen görs. Visa, förklara, inspirera. Det är där Arbetsmarknadskunskap gör verklig skillnad.
Vad är den största utmaningen?
Att många unga gillar teknik, men inte kopplar det till ett yrke.
Bara nio procent av tjejerna i rapporten svarar “ja” på att de kan tänka sig jobba med teknik, trots att intresset för ämnet ofta finns. Många har hobbys eller styrkor som passar perfekt i industrin. Men för unga är den kopplingen långt ifrån självklar. Om inte industrin inte är närvarande runt dessa ögonblick där unga gör sina val, väljer de något annat.
Arbetsmarknadskunskap handlar om att bygga de broarna. När unga får förstå, testa och ställa frågor, då händer något. Då ser de nya vägar – och ibland sig själva i ett framtida yrke.
Vad är det stora värdet för företag att kroka arm med Arbetsmarknadskunskap?
Du får vara med där framtiden formas – i klassrummet. Som företag bidrar du till att unga får en mer verklighetsnära bild av arbetslivet, sett ur ditt perspektiv som arbetsgivare. Du kan stötta skolbesök eller följa med som ambassadör och träffa elever direkt. När någon från verkligheten kliver in i rummet och berättar – då lyssnar eleverna. Det öppnar upp, väcker frågor och visar möjligheter.
Och ibland är det just det som behövs – att någon öppnar dörren lite till. Just den öppna dörren kan, på relativt kort tid, bidra till att det trillar in fler ansökningar från unga som är peppade en framtid inom industrin.
———-
Företag som BOLIDEN BERGSÖE AB, E.ON och CE ENGINEERING är redan med och visar unga vägen in i arbetslivet genom Arbetsmarknadskunskap.
De vet att det inte handlar om att vänta på rätt kompetens – utan om att vara med och skapa den.
Vill du också vara en del av lösningen?
Mejla Camilla – och få reda på hur ni kan kroka arm med skolorna redan i år.




