Kompetensförsörjning börjar inte med en platsannons. Den börjar i skolbänken. Det är mot den bakgrunden Alfa Laval nu ingår partnerskap med Arbetsmarknadskunskap Skåne, ett initiativ som möter unga i avgörande faser av deras val av utbildning och framtid.
Vi pratar ofta om “framtidens kompetens”. Men vi glömmer att den framtiden sitter i en skolbänk idag. Om vi inte är närvarande när intressen formas, söker sig unga till andra branscher. Till dem som redan hunnit visa vägen. Det säger, Kristian Åsberg, Head of Triple Helix på Alfa Laval.
Arbetsmarknadskunskap är ett koncept som bygger broar mellan skola och arbetsliv. Engagerade kommunikatörer och branschambassadörer förklarar hur arbetsmarknaden fungerar, var jobben finns och vad arbetsgivare värdesätter. De drar paralleller mellan skolan och arbetslivet och visar ungdomarna att var och en av dem är viktiga för att vårt samhälle ska fungera.
Tack vare mångåriga relationer med skolorna öppnar Arbetsmarknadskunskap dörrar som industrin sällan når på egen hand. Det ger företag som Alfa Laval möjlighet att nå unga i rätt tid och på rätt sätt.
Men det handlar inte bara om information.
– Arbetsmarknadskunskap lyckas inte bara informera. De är fenomenala på att inspirera, skapa förståelse och nyfikenhet. Det är just den här typen av initiativ som stärker hela kompetenskedjan, från skola till arbetsliv, säger Kiristian Åsberg.
Partnerskapet är en del av Alfa Lavals långsiktiga arbete inom Triple Helix-modellen: samverkan mellan akademi, näringsliv och offentlig sektor. Målet är att driva innovation, hållbar utveckling och säkra kompetens över tid.





